Sunday, March 05, 2006

2nd chapter

Aku bet, semua orang ada depressions in life. Haaaa..mase ni la aku dah start kenal erti nak hidup. Time ni aku bermasalah gila! Jadi budak bermasalah tu memang keje aku. Dengan dapat cikgu seni baru yang ada masalah jiwa. (Anak dia meninggal waktu raya, innalillah....). jadi aku tak nak blame sesape dalam hal ni even parents aku...(sob..sob..sob..Sori aku ade point nak crita ni). Selalu kite denga semua yang jadik tu ada hikmahnyer kan? So memang ada! Start masalah kat rumah tu aku mula melukis balik..tapi hasilnya diaorang tak paham dengan 'artwork' aku tu. Even mak aku pon cakap 'Whatta H*# ll ?!!' Tapi masa tu yang mak aku tatau memang 'hell' dok dalam rumah tu. Berkat kejadian tu laa aku dah mula dapat direction mane aku nak pegi...Aku memang dah nekad nak jadi painter (tinggalkan cita² asal dulu mase tulih kat report card sekolah nak jadi 'cikgu, mata² gelap & ahli kaji bintang tu).Ok.. kite jump to cite seterusnya...
Peace of Mind
Lepas SPM, aku nak apply untuk fine art studies, tapi mak aku tak kasik..bapak aku pon suruh aku jadi arkitek walaupun dia selalu encourage aku untuk paint!paint! & paint! Nak sedapkan hati orang tua, aku pon blajarlah architecture. OK, tapi jangan salah anggap kate aku tak suka. Aku memang minat bila aku belajar Architecture! Mase tu baru aku tau yang Architecture tu 'Mother of ART' (no offense to sape² yang tak agree k). Apa yang aku dapat tau, Leornardo Da Vinci pun sebenarnya adalah seorang arkitek! (So jangan ingat dia ni femes sebab 'Mona Lisa' & 'The Last Supper' je). Memang generally kita tau dia ni painter, tapi dia nilah segalanya...sculptor, musician, anatomist semua dia sapu! Kalau tak sebab dia bedah mayat org dulu² kita mungkin lambat skit nak tau yang hati tu lain, jantung plak lain! Ok..Whatev! Back to my story....
Mona Lisa-The Other Side of Leo?
Secara terus terang, yang nak aku sampaikan ialah..aku beruntung dapat kenal 'Architecture' yang memang 'ART' -kedua²nya related!!Go figure! Itu sebab aku untung..coz aku ada knowledge archi yang aku blajar & aku akan blaja lebih lagi nak tau pasal art(history). Tapi masa study, ada lecturer dah warned aku ('Cik Din Hensem' nickname dia) .Dia cakap yang aku ni more to designer not architect. Katanya aku lebih conceptual dari technical (Tah kenapa aku ada ja lecturer yang nampak semua tu tapi aku tak nampak). *Jangan salah anggap aku ni bukan 'teacher's pet'*.
Anyway..aku teruskan jugak sampai la aku dah start kerja... time tu baru aku paham apa maksudnya 'Prostitution In Architecture'. Memang sucks gila keja in that field! (For me la). Aku memang endup jadi designer bukannya technical assistant so, masa tu aku dah nampak sesikit memang my passion towards art tak bleh berkubur! So aku keep on painting while working walaupun level aku tak setakat manapun. To be exact, aku just paint apa yang aku rasa! (Ada orang described painting macamni as 'syok sendiri' la). Habih, nak buat camne..aku memang selfish sebab aku paint time aku depressed! (time ni of coz la aku banyak depress sebab dah mula kenal cintan-cintun)...
'Love Hurts'-Most of the Time'

No comments: